Filatelističko društvo ZABOKY - Zabok
Let Moskva - San Francisco 1935
Objavljeno: 10.12.2011, autor Ivan

Spomene li se ime Theodora D. Roosevelta ili Josifa V. Staljina vjerojatno nema nepoznatih detalja iz njihovih biografija.
Iako je opće poznato da je Theodor D. Roosevelt ostavio duboki trag u ameriÄkoj filateliji, bio je i tvorac nekoliko ameriÄkih maraka, Äak je i mnogim filatelistima nepoznato da je Josif V. Staljin, dolazeći na Jaltu, sa sobom nosio posebeni, filatelistiÄki, poklon za Theodora D. Roosevelta: sovjetsku marku zraÄne pošte iz 1934. godine, pretisnutu 1935. godine povodom izvoÄ‘enja leta Moskva - San Francisco rutom preko sjevernog pola. No ne uobiÄajnu marku, već specijalitet – s obrnutim pretiskom. Naravno, marka koju tadašnji predsjednik SSSR-a poklanja tadašnjem predsjedniku SAD-a, znanom filatelisti, mora biti nešto posebno. I bila je-jedan od 50 poznatih primjeraka obrnutog pretiska. Svakao rijetkost, no ipak ne najveća rijetkost vezana uz tu marku.
No, krenimo od poÄetka.
Parobrod ÄŒeljustkin je izgraÄ‘en 1933. godine u danskom brogogradilištu Burmeister & Wain u Copenhagenu, kao ojaÄani parobrod za istraživanje polarnih prostora. Stoga je parobrodu i dodijeljeno ime po ruskom istraživaÄu polarnih prostora iz 18. stoljeća Semionu Ivanoviću ÄŒeljustkinu. Parobrod je svoje prvo istraživaÄko putovanje zapoÄeo 2. kolovoza 1933. godine iz Murmanska, s ukupnom posadom od 111 ljudi. Cilj ekspedicije bio je prolazak sjevernim morskim putem od Murmanska do Vladivostoka prije njegovog zatvaranja zbog zaleÄ‘ivanja, kako bi se utvrdilo moželi se taj put prijeći u jednoj plovnoj sezoni, što bi znaÄilo da se taj put može i komercijalno koristiti. VoÄ‘a ekspedicije bio je Otto JulijeviÄ Shmidt, a kapetan parobroda bio je Vladimir IvanoviÄ Voronin. Nije sluÄajno da su upravo ova dvojica bili nosioci ekspdicije parobroda ÄŒeljustkin; obojica su u istim funkcijama 1932. godine ledolomcem Aleksander Sibiriakaov prvi prošli sjevernim morskim putem u jednoj plovnoj sezoni, bez zaustavljanja tj. zimovanja.
Nažalost, parobrod ÄŒeljustkin biva zarobljen ledom, jedno vrijeme tako okovan ledom pluta po sjevernom moru, da bi konaÄno 13. veljaÄe 1934. godine zdrobljen od leda potonuo negdje u blizini otoka KoljuÄin u ÄŒukutskom moru. Posada parobroda se uspjeva spasiti s broda prije potonuća i pomoću vrlo ograniÄenog, uglavnom ruÄnog, alata grade provizorni kamp na ledu, zajedno sa provizornom avionskom pistom. Kolika je bila upornost za preživljavanje, ali i kakvi su bili vremenski uvjeti, govori Äinjenica da je provizorna pista 13 puta bila obnavljana prije nego je kamp evakuiran.
U tridesetim godinama prošlog stoljeća polarna istraživanja, a posebno polarni letovi, su bili izuzetno popularni. No, SAD su poÄetkom 1934. godine, nakon serije nesreća i neuspjeha, zaustavile sve letove u arktiÄkom podruÄju, tako da za sovjetsku stranu nije bilo nikakve druge mogućnosti no organizirati vlastitu spasilaÄku akciju.
U to vrijeme jedina spasilaÄka ekipa na raspolaganju bila je ona Anatolija Liapidevskog i njegova posada aviona ANT-4. Nakon 28 neuspješnih letova i pokušaja pronalaska kampa, kamp je 5. ožujka 1934. godine konaÄno otkriven, i prilikom te prve akcije spašeno je 12 od 104 preživjelih Älanova posade. Tjedan dana kasnije, u drugoj spasilaÄkoj akciji avion Liapidievskog se srušio zbog kvara motora, srećom bez tragiÄnih posljedica. No, spasilaÄka akcija je zaustavljena, a nova je tek trebala biti organizirana. Istovremeno s prvim letovima Liapidevskog, sovjetska vlada je angažirala grupu od sedam vojnih i civilnih spasilaÄkih pilota pod komandom Nikolaja Kamanina na Polkarov R-5 dvokrilnim avionima, stacioniranih u bazi Primorski Kraj. Grupa je 2. ožujka krenula iz Vladivostoka, da bi tek 1. travnja sletjela u avio-bazu Vankarem. Prvi let do ledenog arktiÄkog kampa izveli su Nikolaj Kamanin i Vasilij Molokov, i tom prilikom su spasili dva preživjela (u R-5 avionu, koji je projektiran kao dvosjed, u povratku prema avio-bazi letjela su Äetvorica !!). Za slijedeće letove su na krila dograÄ‘ene gondole tako da je bilo moguće spašavanje još dva preživjela. Tako su Kamanin i Molokov u svojim spasilaÄkim letovima prevezli 34 i 39 preživjelih. Ostali piloti iz grupe prevozili su preživjele iz avio-baze Vankarem u luku Providence Bay. Sa 13. travnjem 1934. godine iz provizornog kampa u arktiÄkom ledu evakuirani su i posljednji preživjeli sa parobroda ÄŒeljustkin.
6. travnja 1934. godine ustanovljen je orden Heroja Sovjetskog Saveza, a 20. travnja su prvi ordeni i dodijeljeni i to upravo pilotima koji su sudjelovali u spasilaÄkim letovima do provizornog kampa u arktiÄkom ledu: Orden pod brojem 1 dodijeljen je Anatoliju Liapidevskom, a ostali dobitnici su bili Sigizmund Levanevsky, Vasilij Molokov, Mavrikij Slepnev, Nikolaj Kamanin, Ivan Doronin i Mihail Vodopianov. Povodom dodjele novog odikovanja, odnosno proglašenja prvih Heroja Sovjetskog Saveza, ali i kao obilježavanje uspješne akcije spašavanja posade parobroda ÄŒeljustkin, izdana je serija prigodnih avionskih poštanskih maraka sa prikazom svih pilota proglašenih Herojima Sovjetskog Saveza. Preostale tri marke u seriji prikazuju akciju spašavanja (avione u preletu iznad kampa), šafa ekspedicije Shmidta ta kapetana V.I.Voronina i parobrod ÄŒeljustkin. Jedna od maraka ovog izdanja, ona nominale 20 kopjejki, prikazuje Sigizmunda Levanevskog, koji nije sudjelovao u letovima do arktiÄkog kampa brodolomaca sa ÄŒeljustkina, no sudjelovao je u akciji u letovima koji su izvoÄ‘eni u fazi traženja kampa. Njegovo herojsko djelo, kojim je zaslužio status Heroja Sovjetskog Saveza, vjerojatno je većim dijelom bilo odraÄ‘eno još 13. srpnja 1933. godine prilikom spašavanja ameriÄkog pilota Jimmyja Matterna koji je, prilikom pokušaja leta oko svijeta, prisilno sletio nedaleko Anadira.
Vrijeme 30-ih godina prošlog stoljeća bilo je i vrijeme postizanja letaÄkih rekorda, posebno onih u duljini leta. Postojalo je nekoliko kategorija, no dvije kategorije su bile najpopularnije: u kružnom letu, i u linijskom-pravocrtnom doletu. Naravno, najveći rivali su, uz rijetke iznimke, bili SSSR i SAD. Pokušaji, uspješni i neuspješni, su se izmjenjivali. Konstruktori s obje strane, trudili su se konstrukcijskim rješenjima aviona povećati najveći mogući letni doseg.
Sovjetska strana je tijekom 1933. godine promovirala avion Tupolev ANT-25, kao eksperimentalni dalekoletni avion-bombarder, poznat i kao TsAGI RD-1 (RD je bila ruska kratica od Rekord Dalnosti, što znaÄi „rekord udaljenost“). Na drugom proizvedenom prototipu, poznatom kao RD-2, poÄeli su probni letovi rušenja rekorda u duljini leta, s posadom Gromov-Filin-Spirin, koja je tijekom rujna 1934. godine izvela 75 satni let na ruti Moskva – Rjazan – Tula – Dnepropetrovsk - Harkov te krenula natrag prema Moskvi, ukupne duljine 12.411 km (7.712 milja), koji nije priznat kao svjetski rekord jer, zbog nestanka goriva, posada nije uspjela završiti kružni let do Moskve, a postignuta pravocrtna udaljenost Moskva - Harkov nije bila dovoljna za svjetski rekord u kategoriji pravocrtnog leta.
Gromov je svoj sljedeći pokušaj obaranja svjetskog rekorda planirao izvesti u kategoriji pravocrtnog leta, zajedno s Jumaševim, i to na tada tradicionalnoj i uobiÄajnoj ruti preko Afrike i Atlantskog oceana do Južne Amerike. No, jedan od Älanova posade, Levanevsky, nakon prouÄavanja karata predložio je potpuno drugaćiji smjer preko Sjevernog pola. Kako su tada preleti preko Sjevernog pola bili izuzetno popularni, a hrabrost Levanevskog je već tada bila dokazana (već tada je bio Heroj Sovjetskog Saveza), prijedlog je shvaćen ozbiljno i nakon dodatnog prouÄavanja, takav let je proglašen mogućim. Pripreme su krenule, izgraÄ‘ena je posebna betonska poletna staza u aviobazi Šelkovo nedaleko Moskve, no let je, prvotno planiran za proljeće 1935. godine, zbog bolesti Levanovskog morao biti odgoÄ‘en. KonaÄno, let je planiran za 3. kolovoza 1935. godine, i trebao se odvijati na ruti Moskva - San Francisco preko Sjevernog pola.
I zaista, 3. kolovoza 1935. godine u 06:30 sati Heroj Sovjetskog Saveza Levanevsky, zajedno sa Baidukovim i LevÄenom kao Älanovima posade, poletio je u avionu Tupolev ANT-25 RD-3. Prvih 50 kilometara letjelo se na visini od 500 metara. Nakon toga je visina pomalo povećavana do 5.000 metara, uz održavanje prosjeÄne brzine leta od 165 km/h. Nažalost, zbog kvara - curenja ulja, let je prekinut. Postoji nekoliko podataka: jedan govori o letu od 2.000 km i prisilnom spuštanju kod mjesta Kreševic nedaleko Novogoroda; drugi navodi let od ukupno 10.000 km (6.000 milja) preko Sibira, od Äega i 1.200 km iznad ArktiÄkog oceana, i povratak u bazu nedaleko Moskve.
OÄekujući da će Levanovsky uspješno izvesti planirani let, postojeća poštanska marka iz serije „Spašavanje ÄŒeljustkina“ izdana 1934. godine s prikazom pilota Levanovskog pretisnuta je u crvenoj boji peterorednim tekstom „Let Moskva-San Francisco preko Sjev.(ernog) pola 1935“. Kako let nije uspješno okonÄan, pretisnuta poštanska marka ostala je suvenir i podsjećanje na taj pionirski pokušaj obaranja svjetskog rekorda u duljini pravocrtnog leta, prvi puta na ruti preko sjevernog pola.
Sa filatelistiÄkog stanovišta, nadnevak 3. kolovoza 1935. godine interesantan je i zbog Äinjenice da je Levanovsky do San Francisca u svom avionu trebao prenijeti i pripremljena pisma „prvog leta“ izmeÄ‘u Sovjetskog Saveza i Sjedinjenih AmeriÄkih Država rutom preko Sjevernog pola. Do danas je poznato samo nekoliko pisama koja su preživjela burne dane izmeÄ‘u 1935. godine i današnjih dana.
Na tim pismima je interesantan i žig posebnog rukovanja, koji navodi da je let nedovršen i odgoÄ‘en za 1936. godinu. Taj žig je najvjerojatnije upotrijebljen u Moskvi nakon povratka poštanske vreće iz aviona, a pisma koja su originalno upućena u SAD proslijeÄ‘ena su prema svojim odredištima uobiÄajnim putem. Tako je prikazano pismo, sudeći prema žigu San Francisca, oÄito stiglo do San Francisca i tamo i isporuÄeno.
Poznato je nekoliko takvih pisma i interesantno je da su sva upućena na na adrese visokih dužnosnika u SAD (generalni konzul, veleposlanik, ...) u San Franciscu, Washingtonu, New Yorku. To ukazuje na organizirano filatelistiÄko praćenje ovog, na žalost neostvarenog, leta, no iako su pisma proizvedena iz filatelistiÄkih pobuda to im ne umanjuje specifiÄnost, rijetkost, pa time ni vrijednost. Posebno je interesantno pismo koje je iz Moskve preko San Francisca i New Yorka upućeno na kružno putovanje, na adresu direktora pošta u Moskvi.
No, marka danas nije samo suvenir. Kako se to obiÄno dogaÄ‘a kod pretisaka, a posebno kod pretisaka iz tog vremena, koji su izvedeni u knjigotisku, postoje tipiÄne greške u tekstu pretiska, Äak nekoliko njih.
Najatraktivnija greška je „malo slovo f u San francisko“. Kako je pretisak izveden u ruskom ćiriliÄnom pismu, simbol za slovo F je Ф, a simbol za slovo f je Ñ„, a font slova i veliÄina teksta su takvi da je razlika je jedva primjetna, dugo je trebalo da se greška otkrije. Takav ćiriliÄni „mali“ Ñ„ iskorišten je na 5 maraka u arku od 25 maraka, tj. na pozicijama 6-10, odnosno cijeli drugi red, što znaÄi da 20% cijele naklade otpada na tu tipiÄnu grešku. Ipak, ta greška je cijenjena i postiže zavidnu cijenu.
Poznata su i pisma s pretisnutom markom i tipiÄnom greškom „malo slovo f u San francisko“, koja su svakako dragulj sovjetske i ruske filatelije i svakako jedna od najvećih rijetkosti aerofilatelije. Za Äudo, cijena takvih pisama nije tako velika kako bi se oÄekivalo, negdje oko 100.000 US$.
No, to nije sve!! Prema nekim podacima, grekom ili zbog filatelistiÄke špekulacije, samo su dva arka pretisnuta naopaÄke identiÄnom pretisnom formom kao i kod normalnog pretiska. To znaÄi da je ukupno proizvedeno samo 50 maraka s obrnutim pretiskom, s identiÄnim tipiÄnim greškama pretiska kao i kod normalnog pretiska. To znaÄi da je proizvedeno samo 10 maraka s obrnutim pretiskom s tipiÄnom greškom „malo slovo f u San francisko“. Svaka od mogućih 50 maraka s obrnutim pretiskom danas predstavlja svjetsku rijetkost, možda malo manje poznatu obzirom na dugu sovjetsku izolaciju, no danas je ta rijetkost prepoznata i marke s obrnutim pretiskom dostižu izuzetno visoke cijene, a još rijeÄ‘e marke s obrnutim pretiskom i tipiÄnom greškom „malo slovo f u San francisko“ cijenom dostižu neslućene visine.
Nema podataka o eventualnom postojanju pismu s markom s obrnutim pretiskom, a kamoli s markom s obrnutim pretiskom i tipiÄnom greškom „malo slovo f u San francisko“, no, ako je 2008. godine za marku s obrnutim pretiskom postignuta cijena od 715.780 US$, možete samo zamisliti kolika bi bila cijena pisma s takvom markom. Ukoliko se pronaÄ‘u, takva pisma će odmah postati svjetski poznata i ući u mali krug objekata koji zaslužuju naziv „filatelistiÄke legende“.
E, sada je vrijeme da se vremenski vratimo na poÄetak ovog Älanka, u Jaltu na savezniÄke pregovore o podjeli interesnih zona u Europi nakon II. svjetskog rata.
Staljin je Rooseveltu poklonio marku s obrnutim pretiskom teksa, no ta marka ipak nije bila marka s tipiÄnom greškom „malo slovo f u San francisko“. Teško je vjerovati da Staljin, ili njegovi (filatelistiÄki) savjetnici, nisu znali za tipiÄnu grešku „malo slovo f u San francisko“ i njezino postojanje i u varijanti obrnutog pretiska.
Prije sam uvjerenja da je Staljinova namjera bila svom politiÄkom i idealistiÄkom rivalu iskazati potrebno poštovanje, za što je obrnuti pretisak bio sasvim dovoljan. Rival, da ne upotrijebim pojam „neprijatelj“ koji je primjenjiviji za kasnije vrijeme „hladnog rata“, je ipak rival, a njemu ne treba pogodovati do kraja.
Levanevsky je 1936. godine postavio svjetski rekord u duljini pravocrtnog leta, od 19.000 kilometara, na ruti Los Angeles-Moskva, no pokušaj leta na ruti San Francisco-Moskva preko Sjevernog pola završio je tragiÄno. Zapovjedajući posadom, koju su Äinili N.G.Kastanaev, V.I. LevÄenko, N.J.Galkovsky, G.T.Pobežimov i N.N.Godovokov), Levanevsky je 12. kolovoza 1937. godine zapoÄeo let iz Moskve prema New Yorku rutom prekom Sjevernog pola, sa planiranim zaustavljanjima u Fairbanksu i Chicagu. Nažalost, 13. kolovoza 1937. godine u 17:58 po moskovskom vremenu prekinula se radio-veza sa zrakoplovom, a posljednji prijavljeni položaja zrakoplova je bio oko 300 milja nakon Sjevernog pola u smjeru Aljaske. Pokrenuta je opsežna spasilaÄka akcija, u kojoj je sudjelovao Äak i Jimmy Mattern kojeg je 1933. godine Levanevsky spasio nakon njegove nesreće, pretražen je golemi prostor, no ostaci aviona nisu naÄ‘eni i cijela je posada proglašena nestalom, odnosno mrtvom.
Tek 1999. godine u plićinama zaljeva Camden, izmeÄ‘u zaljeva Prudhoe i mjesta Kaktovika u ameriÄkom dijelu Aljaske, prilikom sonarskih istraživanja podmorja radi postavljanja i organiziranja naftnih bušotina, otkriveni su oblici za koje se u prvom trenutku pretpostavljalo da bi mogli biti ostaci zrakoplova Bolkovitinov DBA N-209 ekspedicije Levanevskog nestale 1937. godine. U naknadnim pokušajima, Äak i uz pomoć podmornica, ti ostaci nisu pronaÄ‘eni, tako da se do današnjih dana, usprkos nagaÄ‘anjima da je uzrok rušenja bilo loše vrijeme, ne zna pravi uzrok rušenja zrakoplova.
Sve u svemu, ovako bogata letaÄka karijera, a i letaÄka dostignuća, donijela je Levanevskom naziv „sovjetskog Lindbergha“.
Napisao Željko Stefanović
Dizajn i programsko rješenje: ČuBraD